۰

همه‌چیات

نقاره می‌زنند… مریضی شفا گرفت

می 22, 2011 در 12:03 توسط

کبوتر حرم-خاطرات خدمت در حرم امام‌رضا علیه‌السلام-نقاره می‌زنند

قلبی شکست و دوروبرش را خدا گرفت

نقاره می‌زنند… مریضی شفا گرفت (۱)

سلام و عذرخواهی بابت غیبت طولانی.

خواسته بودید دربارۀ نقاره‌زنی در حرم امام‌رضا علیه‌السلام توضیح بدهم. چشم!

در بالای سردر بین صحن انقلاب (عتیق، کهنه یا همان سقاخانه) و بست شیخ حر عاملی (پایین‌خیابان)، بنایی هست به نام «نقاره‌خانه» که نقاره‌زنان حرم هر روز دو بار، حدود ۲۰ دقیقه قبل از طلوع و غروب آفتاب، بالای آن می‌روند و با زدن نقاره، پایان وقت نماز صبح و عصر را اعلام می‌کنند. در اعیاد مذهبی و قبل از سحرهای ماه رمضان هم نقارۀ فوق‌العاده نواخته می‌شود. در هنگام بروز معجزاتی مثل شفاگرفتن بیماران هم نوای نقاره بلند می‌شود که این مورد را خودم تابه‌حال ندیده‌ام. در تمام دو ماه محرم و صفر و همچنین سایر ایام عزاداری هم که نقاره‌زنی تعطیل است.

من هم خوانده و شنیده‌ام که همراه با نقاره‌زنی، ذکرهایی مثل «یا امام‌رضا» یا «رضا رضا» می‌خوانند؛ ولی خودم موقع نقاره‌زنی چنین صدایی نشنیده‌ام. شاید منظور این باشد که وزن نقاره‌زنی با این ذکرها هماهنگ است. برای توضیحات بیشتر دربارۀ تاریخچۀ نقاره‌زنی در حرم، اینجا را ببینید.

اما خاطرۀ به‌یادماندنی خودم از نقاره‌زنی مربوط به شبی از شب‌های ماه مبارک رمضان می‌شود که توی بست شیخ حر عاملی مشغول نوکری بودم. نزدیک سحر باران تندی شروع به باریدن کرد. صدای بوسۀ قطرات باران بر سنگ‌فرش حرم با نوای نقارۀ سحری ترکیب زیبایی به‌وجود آورده بود که جان می‌داد برای فیلم‌گرفتن. حیف که شارژ گوشی‌ام تمام شده بود، وگرنه ریسک ثبت آن لحظات را به‌جان می‌خریدم تا شما را هم در این لذت شریک کنم.

و اما این هم نوای نقارۀ حرم آقا.

کبوتر حرم

پ.ن. ۱. رحمان نوازنی

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید